Caută

Un adult integru este rezultatul primilor 3 ani de viață

Draga mămică, bine te-am regăsit! Experții Kiddo Club caută mereu cea mai actuală informație pentru tine. La fel ca noi, vei tinde mereu să-i oferi copilului tău tot ce este mai bun, mai sănătos și mai util pentru el, pentru dezvoltarea lui multilaterală și pentru a-i pune bazele unei vieți cât mai luminoase. Puțini părinți știu însă care sunt aspectele cele mai importante, și cum lucrăm cu copilașul astfel încât lucrurile să se întâmple ușor și natural.


Înainte de toate, lasă-mă să-ți arăt aspectele la care avem de lucrat, în egală măsură, întrucât toate sunt importante.


  1. Dezvoltarea fizică și sănătatea copilului

  2. Dezvoltarea personală, emoțională și socială

  3. Dezvoltarea limbajului, a comunicării, premisele citirii și a scrisului

  4. Dezvoltarea cognitivă

Știm că sănătatea, bunăstarea fizică şi dezvoltarea motorie a copiilor sunt factori decisivi în procesul de creştere şi dezvoltare timpurie. Dezvoltarea fizică normală, sănătatea, motricitatea sunt fundamentale pentru întregul proces de învățare, pentru un stil de viață activ și sănătos. Mişcarea şi bunăstarea fizică sunt indispensabile dezvoltării creierului, oferind energie, echilibru şi disponibilitate de a fi implicați în experiențe de învățare.



Deja cunoaștem că dezvoltarea motricității este direct responsabilă de dezvoltarea limbajului, a proceselor cognitive, a competențelor sociale şi emoționale. Atât motricitatea grosieră, cât şi cea fină, precum şi coordonarea senzorio-motorie reprezintă modalități de cucerire a mediului înconjurător, dar şi de descoperire şi conştientizare a propriului corp. Capacitatea copiilor de a implica, a coordona şi a controla muşchii şi părțile corpului în realizarea mişcărilor de la cele mai simple la cele mai complexe necesită timp, exercițiu şi sprijin. Mișcările de bază – mersul, alergarea, săritul, cățăratul, rostogolitul – precum și acțiunile mai complicate – utilizarea instrumentelor de scris, desen, tăiere sau dezvoltarea deprinderilor de îmbrăcare şi mâncare – constituie un proces plin de încercări, dar şi reuşite, dacă i se oferă copilului susținerea necesară.


Activitățile artistice dețin un rol decisiv în dezvoltarea motricității fine, inclusiv a tuturor proceselor psihice ale copilașului. Copiii învață de mici ce înseamnă un stil de viață sănătos. Deprinderile de somn, igienă, nutriție, îmbrăcare şi activitate fizică se dezvoltă de la naştere şi constituie repere importante în prevenirea afecțiunilor. Tocmai de aceea, exemplul pe care îl vei oferi tu ca părinte copilului tău este decisiv.

Oamenii sunt ființe sociale. În toate etapele vieții, oamenii interacționează unul cu celălalt. A învăța cum să comunici cu ceilalți este esențial, iată de ce copiii îşi construiesc cunoaşterea lumii prin interacțiune socială. În toate culturile, copiii dezvoltă ataşament față de adulții importanți pentru ei, cum ar fi părinții, frații, surorile, buneii.

Dezvoltarea personală, socială și emoțională reprezintă fundamentul relațiilor și interacțiunilor care dau semnificație experiențelor copiilor de acasă, de la grădiniță sau din comunitate. Capacitatea copiilor de a-și recunoaște și exprima propriile sentimente, de a le stăpâni, controla, înțelege și de a răspunde la emoțiile altora favorizează dezvoltarea emoțională a acestora. Treptat, copilul vă ajunge să-și răspundă la întrebarea „Cine sunt eu?”.



Relațiile sociale pozitive se formează atunci când copiii înțeleg semnificația diferitelor comportamente, când sunt capabili să se adapteze diverselor contexte sociale și sunt implicați în activități de grup. Interacțiunile cu cei apropiați sunt imperative pentru „sănătatea” personală și socio-emoțională a copilului, oferind sentimentul de stabilitate, securitate, apartenență (familie, etnie, religie, gen etc.) și, astfel, stimulând învățarea copilului.


Relațiile pe care le stabilește copilul cu ceilalți necesită siguranță, receptivitate, disponibilitate și confort emoțional. În rezultat, copiii își dezvoltă multiple abilități: de cooperare, de negociere, de a conduce și a fi conduși, de a lega prietenii, de a-și exprima sentimentele într-o manieră acceptată social.


Relațiile sociale ale copilului cu adulții vizează capacitatea de a avea încredere și de a interacționa cu ușurință, precum și de a recunoaște rolurile sociale ale acestora. Copilul, prin interacțiune cu alți copii, exersează cooperarea, capacitatea de a stabili și de a menține relații de prietenie, învață să țină cont de dorințele și nevoile celorlalți, învață să respecte drepturile altor copii. Limbajul și comunicarea sunt practic instrumentele pe care le deține un om ca să se facă auzit, înțeles și să aibă loc integrarea acestuia în grupuri sociale.


Când vorbim de limbajul copiilor sub 3 ani, ne referim mai întâi la acele sunete scoare de copii până la 18 luni, strigăte, gesturi cum sunt arătarea cu degetul și mâna, apoi rostește primele dăți mama, aprobă sau dezaprobă ceea ce spui tu, mișcând căpșorul.


După 18 luni, copilul are un vocabular între 10 și 20 de cuvinte, pe care le utilizează inițial câte unul. În jurul vârstei de 24 de luni începe să folosească câte 2 cuvinte împreună, de exemplu mama dă, tati pa, etc. și stapânește aproximativ 100 de cuvinte din care face propoziții de 2-3 cuvinte.


În jurul vârstei de 3 ani copilul începe să pună o multitudine de întrebări, deține un vocabular de aproximativ 300 de cuvinte și este capabil să poarte discuții simple.




Trebuie să ținem cont mereu de faptul că în primii ani de viață, se petrec schimbări spectaculoase în creierașul copilului. El ajunge să cunoască şi să înțeleagă mai bine lumea înconjurătoare şi îşi dezvoltă gândirea, imaginația, observarea și abilitățile de rezolvare a problemelor.

Domeniul dezvoltării cognitive vizează dezvoltarea gândirii logice, precum şi a cunoştințelor despre lume. Dezvoltarea cognitivă este esențială pentru viața de zi cu zi. Ea se referă la procesele prin care copiii dobândesc capacitatea de a gândi, de a asimila şi de a utiliza informația pe care o primesc. Dezvoltarea capacităților psihice se realizează prin interacțiunea copilului cu mediul fizic şi social. Totodată, copiii învață multe lucruri atât de la adulți, cât şi de la alți copii. Acest proces de învățare prin învățare şi descoperire se realizează prin multiple căi: comunicare, explorare a lumii înconjurătoare, mișcare, muzică, activități artistice, discuții cu explicații. De aceea, prin activitățile pe care le facem este important că copiii să fie implicați și solicitați:

  • să analizeze relațiile între obiecte, evenimente, persoane (asemănări, deosebiri, asocieri), pentru a descoperi cauzalitatea, pentru a-și dezvolta gândirea critică și capacitățile de rezolvare a problemelor;

  • să utilizeze numerele şi numerația, operarea cu mulțimi, orientarea în timp și spațiu, formele geometrice, unitățile de măsură în viața de zi cu zi, desigur luând în calcul și vârsta.

  • să înțeleagă lumea înconjurătoare şi să poată face predicții cum ar fi: este soare, va fi cald, sunt nori va ploua;

Desigur, fiecare copilaș are ritmul său de dezvoltare, iar standartele de mai sus sunt generalizate, deci pot exista mici abateri, însă este important ca tu, dragă mămică, să înțelegi că nu putem pune accent pe un aspect al dezvoltării neglijând altul. Toate aceste activități contribuie fundamental la dezvoltarea cognitivă a copilului, îl ajută să fie gata să asimileze multitudinea de informații care vor apărea când va crește, și să se adapteze unei lumi în continuă mișcare.



Pentru a obține rezultate în toate aceste domenii de dezvoltare a personalității, copilul are nevoie în primul rând de iubire, comunicare și grijă. Fie că ești cu el până la 3 ani sau fie că îl încredințezi unei bone sau găsești o creșă potrivită, asigură-te că micuțul tău se simte bine și este în siguranță.

Învață să comunici cu copilașul indiferent de vârstă, pentru că doar așa vei obține cele mai frumoase rezultate.